
Inovatia fara traditie nu are sens, iar ceva cu totul nou nu ar fi
inteles de nimeni si nici util. Daca intelegem traditia ca pe o suma de
valori, daca constientizam faptul ca ne nastem, traim si profitam de pe
urma traditiei, in sensul larg al termenului, cel de totalitate a
valorilor acumulate de societate la un moment dat, putem lega traditia
de educatie, de credinta, de cultura si tehnica, de toate domeniile
vietii, de noi insine, care, astfel, trebuie sa devenim responsabili
pentru valorile pe care le cream si le transmitem celor care ne vor
urma.
Transmiterea unei traditii sanatoase tine, in ultima instanta, si de
calitatea noastra de oameni si de crestini, deoarece la dreapta judecata
a lui Hristos vor fi judecate si consecintele pe care le-au avut
faptele noastre, nu numai faptele in sine. In societatea in care traim,
ca urmare a intelegerii in sens peiorativ a traditiei, dar mai ales a
grabei si presiunilor care ni se fac pentru introducerea si acceptarea,
in societatea romaneasca, a unor valori care nu o definesc si pe care
marea majoritate a oamenilor nu le accepta, s-a ajuns la deteriorarea
traditiei, la innoirea fortata cu anumite valori, care nu se pot numi
identitare, intrucat nu au de a face cu valorile comunitatii romanesti.
Numai insiruind laturile traditiei romanilor, am putea trage concluzii
privitoare la diversitatea valorilor si domeniilor in care aceasta este
reprezentativa, o adevarata purtatoare a identitatii neamului nostru de
la port, mestesuguri, arhitectura, pana la cele mai subtile laturi
spirituale, cum ar fi literatura, mentalitatea, practicile si riturile,
care coboara traditia din sfera teoreticului in viata de zi cu zi. In
contextul in care traim, ar fi necesar sa subliniem ca este necesara
pastrarea valorilor traditionale si pentru ca ele cuprind un tezaur
moral, al bunului simt, sfidat, sub motivatia liberalizarii moravurilor,
in lumea noastra.

Exista, de asemenea, idei dogmatice crestine, prelucrate in texte de tipul colindelor de pasti, pricesnelor sau teatrului popular.Credem ca nu este deloc neglijabila componenta misionara si sociala a obiceiurilor la marile sarbatori. De aceea, in crestinismul ortodox romanesc actual este imposibila separarea neta dintre traditia populara si sarbatorile crestine sau obiceiurile vietii de familie.

Despre Biserica, Sfintii Parinti vorbesc· numind-o "cerul pe pamant",
sau "imparatia lui Dumnezeu din lumea aceasta'" prefigurare a fericirii
vesnice din imparatia cerurilor. Pastratoare a unui tezaur duhovnicesc
si cultural de o mare valoare, Biserica este insusi sufletul romanesc,
in dimensiunea lui cea mai curata, cea mai inaltatoare. Intre aceste
comori, se numara, in primul rand, Sfanta Traditie, tezaurul dogmatic
pentru pastrarea caruia au murit si multi dintre stramosii nostri, inca
din cele mai vechi timpuri, de la sfintii mucenici Atalos, Zoticos,
Filipos si Camasis de la Niculitel, pana la Sfantul Emilian de
Durostorum, Sfantul Sava al Buzaului si nu in ultimul rand, episcopul
Bretanion al Tomisului, care a participat la Marele Sinod de la Niceea
in anul 325.

Ca alternative viabile la casatorie si familie, lumea moderna propune
implicit sau explicit, mai multe solutii: convietuirea libera,
desfranarea, adulterul, homosexualitatea, prostitutia, sau insingurarea.
Dar, lipsite de har si de binecuvantarea lui Dumnezeu, acestea aduc
probleme mari celor care le practica si urmasilor lor, mergand pana la
deznadejde si sinucidere, ca sa nu mai spunem de moartea sufleteasca
inaintea celei trupesti.
Din pacate insa, in lumea noastra
Aplicand cele mai sus relatate, putem spune ca si scoala este pusa in
situatia de a raspunde provocarilor lumii moderne, prin promovarea sau
nu a unor categorii de valori in randul tinerilor. Prin calitatea sa
educationala, scoala poate reprezenta unul dintre locurile de pastrare
si transmitere a valorilor identitare. De aceea educatia scolara
reflecta stadiul la care a ajuns o societate, valorile care primeaza dar
si un anumit raport intre traditie si noutate.

Iar daca vocea traditiei, credintei si educatiei romanesti traditionale se ridica uneori impotriva unor valori en vogue, care vor sa perverteasca insasi fiinta umana, se cuvine sa trecem peste ranguri, pozitie sociala, chiar peste practicile si preferintele individuale, sau personale, atunci cand acestea sunt nocive din punct de vedere moral, social, crestin. Si sa nu stingem facliile care inca mai palpaie.
Conf. univ. dr. Iuliana Bancescu, cercetator stiintific, CNCPCT, Bucuresti
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu