In lumea contemporana, a vorbi despre traditie ar parea ca inseamna a fi
in urma societatii, sau a promova lucruri perimate, ori a privi prea
mult in trecut. Trecem insa prea usor cu vederea faptul ca traditia
inseamna o suma de valori, o experienta comunitara, in mijlocul careia
ne nastem si de la care plecam, chiar atunci cand inovam. Pentru ca, asa
cum remarcau, in estetica.
Inovatia fara traditie nu are sens, iar ceva cu totul nou nu ar fi
inteles de nimeni si nici util. Daca intelegem traditia ca pe o suma de
valori, daca constientizam faptul ca ne nastem, traim si profitam de pe
urma traditiei, in sensul larg al termenului, cel de totalitate a
valorilor acumulate de societate la un moment dat, putem lega traditia
de educatie, de credinta, de cultura si tehnica, de toate domeniile
vietii, de noi insine, care, astfel, trebuie sa devenim responsabili
pentru valorile pe care le cream si le transmitem celor care ne vor
urma.
Transmiterea unei traditii sanatoase tine, in ultima instanta, si de
calitatea noastra de oameni si de crestini, deoarece la dreapta judecata
a lui Hristos vor fi judecate si consecintele pe care le-au avut
faptele noastre, nu numai faptele in sine. In societatea in care traim,
ca urmare a intelegerii in sens peiorativ a traditiei, dar mai ales a
grabei si presiunilor care ni se fac pentru introducerea si acceptarea,
in societatea romaneasca, a unor valori care nu o definesc si pe care
marea majoritate a oamenilor nu le accepta, s-a ajuns la deteriorarea
traditiei, la innoirea fortata cu anumite valori, care nu se pot numi
identitare, intrucat nu au de a face cu valorile comunitatii romanesti.
Numai insiruind laturile traditiei romanilor, am putea trage concluzii
privitoare la diversitatea valorilor si domeniilor in care aceasta este
reprezentativa, o adevarata purtatoare a identitatii neamului nostru de
la port, mestesuguri, arhitectura, pana la cele mai subtile laturi
spirituale, cum ar fi literatura, mentalitatea, practicile si riturile,
care coboara traditia din sfera teoreticului in viata de zi cu zi. In
contextul in care traim, ar fi necesar sa subliniem ca este necesara
pastrarea valorilor traditionale si pentru ca ele cuprind un tezaur
moral, al bunului simt, sfidat, sub motivatia liberalizarii moravurilor,
in lumea noastra.
Cuvantul cheie pentru traditiile romanesti credem ca poate fi
identificat in intelepciune. Intelepciunea de a-ti chivernisi aceasta
scurta viata astfel incat sa poti realiza ceva aici, dar, mai ales, sa
dobandesti mantuirea, imparatia lui Dumnezeu. Aceasta inseamna o viata
morala, crestina, cumpatata, in care frumosul si armonia isi au locul
lor, venind sa bucure sufletul; mai ales sufletul incarcat cu atatea
probleme al omului contemporan. Intr-un mod dispretuitor se spunea
despre noi, imediat dupa revolutia din decembrie, ca suntem crestini
"din datini". Si este adevarat ca obiceiurile populare au contribuit,
intr-o oarecare masura, la laicizarea credintei, asa cum se manifesta ea
mai ales in mediul rural, in popor. In locurile cu o putemica traditie
populara, unde aceasta a fost pastrata si transmisa din generatie in
generatie, pe cale familiala, fiind considerata sacra, se poate vorbi
chiar despre existenta unui crestinism popular.
Exista, de asemenea, idei dogmatice crestine, prelucrate in texte de tipul colindelor de pasti, pricesnelor sau teatrului popular.Credem ca nu este deloc neglijabila componenta misionara si sociala a obiceiurilor la marile sarbatori. De aceea, in crestinismul ortodox romanesc actual este imposibila separarea neta dintre traditia populara si sarbatorile crestine sau obiceiurile vietii de familie.
Exista, de asemenea, idei dogmatice crestine, prelucrate in texte de tipul colindelor de pasti, pricesnelor sau teatrului popular.Credem ca nu este deloc neglijabila componenta misionara si sociala a obiceiurilor la marile sarbatori. De aceea, in crestinismul ortodox romanesc actual este imposibila separarea neta dintre traditia populara si sarbatorile crestine sau obiceiurile vietii de familie.
De asemenea, din pacate, in zilele noastre, se disociaza credinta de
cultura, desi inceputurile culturii romanesti si ale celei curopene sunt
crestine si o parte insemnata a patrimoniului cultural national,
material si imaterial, are baze crestine. Sarbatorile importante ale
anului, sunt dovezi ale impletirii dintre credinta si cultura, ale
modului in care cultura infrumuseteaza formele credintei, iar credinta
da sens, in vesnicie, operelor culturale. Din pacate, este vorba aici de
creatia populara, considerata minora si nedreptatita valoric de unii
oameni de cultura. Dar speram totusi ca obiceiurile populare sa ne
apropie mai mult Dumnezeu, sa ne faca sa ne cunoastem, mai profund,
credinta si sensul vietii noastre pe pamant. Iar daca obiceiurile
populare ni se par insuficiente pentru pastrarea identitatii romanesti
si crestine, Biserica este si a fost, de multe ori, mai convingatoare
decat chiar multe dintre institutiile statului.
Despre Biserica, Sfintii Parinti vorbesc· numind-o "cerul pe pamant",
sau "imparatia lui Dumnezeu din lumea aceasta'" prefigurare a fericirii
vesnice din imparatia cerurilor. Pastratoare a unui tezaur duhovnicesc
si cultural de o mare valoare, Biserica este insusi sufletul romanesc,
in dimensiunea lui cea mai curata, cea mai inaltatoare. Intre aceste
comori, se numara, in primul rand, Sfanta Traditie, tezaurul dogmatic
pentru pastrarea caruia au murit si multi dintre stramosii nostri, inca
din cele mai vechi timpuri, de la sfintii mucenici Atalos, Zoticos,
Filipos si Camasis de la Niculitel, pana la Sfantul Emilian de
Durostorum, Sfantul Sava al Buzaului si nu in ultimul rand, episcopul
Bretanion al Tomisului, care a participat la Marele Sinod de la Niceea
in anul 325.
Chipul iubirii familiale se gaseste in insusi Dumnezeu, care nu este o
singura Persoana, inchisa in egoismul ei, nici doua persoane egoiste in
iubirea lor, ci treime de Persoane, impartasindu-si iubirea reciproc:
Tatal il iubeste pe Fiul prin Duhul Sfant. Astfel, Dumenzeu se face
exemplu de iubire pentru om. La fel vrea Sfanta Biserica sa ajunga
sotii, uniti intr-un singur trup si intr-un singur gand, deschisi, prin
iubire, catre o familie mai larga, care este comunitatea, Biserica.
Ca alternative viabile la casatorie si familie, lumea moderna propune
implicit sau explicit, mai multe solutii: convietuirea libera,
desfranarea, adulterul, homosexualitatea, prostitutia, sau insingurarea.
Dar, lipsite de har si de binecuvantarea lui Dumnezeu, acestea aduc
probleme mari celor care le practica si urmasilor lor, mergand pana la
deznadejde si sinucidere, ca sa nu mai spunem de moartea sufleteasca
inaintea celei trupesti.
Din pacate insa, in lumea noastra
Aplicand cele mai sus relatate, putem spune ca si scoala este pusa in
situatia de a raspunde provocarilor lumii moderne, prin promovarea sau
nu a unor categorii de valori in randul tinerilor. Prin calitatea sa
educationala, scoala poate reprezenta unul dintre locurile de pastrare
si transmitere a valorilor identitare. De aceea educatia scolara
reflecta stadiul la care a ajuns o societate, valorile care primeaza dar
si un anumit raport intre traditie si noutate.
De aceea, in acest domeniu, studiul traditiilor populare, cunoasterea si
conservarea valorilor identitare, stimularea interesului tinerilor
pentru aceste valori, cultivarea aptitudinilor lor artistice sau
mestesugaresti ar putea contribui mult la dezvoltarea personalitatii
umane, la spiritualizarea si socializarea tinerilor, la gasirea unui
sens al vietii, a unei motivatii existentiale, de care adeseori sunt
lipsiti.Intr-un cuvant, putem spune ca patrimoniul valorilor identitare
romanesti poate constitui, pentru societatea actuala, o alternativa
educationala, artistica, economica, cu un potential deloc neglijabil, o
alternativa si o solutie a unora dintre dilemele, cautarile si
neimplinirile contemporane.
Iar daca vocea traditiei, credintei si educatiei romanesti traditionale se ridica uneori impotriva unor valori en vogue, care vor sa perverteasca insasi fiinta umana, se cuvine sa trecem peste ranguri, pozitie sociala, chiar peste practicile si preferintele individuale, sau personale, atunci cand acestea sunt nocive din punct de vedere moral, social, crestin. Si sa nu stingem facliile care inca mai palpaie.
Iar daca vocea traditiei, credintei si educatiei romanesti traditionale se ridica uneori impotriva unor valori en vogue, care vor sa perverteasca insasi fiinta umana, se cuvine sa trecem peste ranguri, pozitie sociala, chiar peste practicile si preferintele individuale, sau personale, atunci cand acestea sunt nocive din punct de vedere moral, social, crestin. Si sa nu stingem facliile care inca mai palpaie.
Conf. univ. dr. Iuliana Bancescu, cercetator stiintific, CNCPCT, Bucuresti
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu